Balans och kost för långsiktig hälsa

Balans är ett ord som används om väldigt mycket idag, många är ute efter balans. I ärlighetens namn tror jag att den jakten kommer att göra en väldigt besviken. Ordet balans handlar väldigt ofta om saker som inte är bra för oss, exempelvis choklad, alkohol, en bulle, en tallrik pommes eller en mysfrukost med frallor till helgen. Eller varför inte att ligga i soffan och se netflix en hel dag efter en stressig period. På vilket sätt skulle det vara balanserande? Jag säger inte att man absolut aldrig kan dricka rödvin, äta en källarfranska eller titta på TV. Vad jag ifrågasätter är vad det skulle balansera. 

Man kan ju lätt bli tokig av alla dieter som ska lösa alla världsproblem, och inte är det lätt att välja vilken som ska hålla vad den lovar. Samtidigt känner säkerligen de flesta intuitivt att det varken finns quick-fix eller en one-size-fits-all. Så vart ska man börja om man sitter med hälsoproblem och tycker att man har testat allt? Det som alltid vinner är långsiktighet, uthållighet och disciplin. Alla gånger. Det kan låta tufft och jobbigt att höra då du kanske tvärtom är ute efter den berömda “balansen” i tillvaron. Jag vill utmana den tanken för jag tror inte att det på något sätt kommer tillföra ditt liv mening och tillfredsställelse. 

 

Vissa anser det bli för övermäktigt eller ta bort livets njutningar om man inte får “unna” sig, och att det därför hör hälsan till att äta eller göra saker som egentligen är dåliga. Det gör det hela lite mer avslappnat och hälsosamt. Balanserat. 

Eller? 

Nej, jag håller verkligen inte med. Återigen menar jag inte att man aldrig någonsin ska ta ett glas rött vin, slötitta på TV eller äta pommes om man nu gillar det. Tvärtom, gör det om du vill det. Det är termen jag inte tycker om. Att kalla det för balanserat. Om man måste sätta etiketten balans och njutning av att ha en godispåse på lördagen, en pizza någon gång i veckan, unna sig bullbak eller helgfrukost med croissant – då börjar jag fundera på vad det bottnar i. Är det avsaknad av tillfredsställelse i livet? Saknar du känslan av meningsfullhet och är du uttråkad?

Eller är det den kollektiva ätstörningen som bottnar i att man måste använda mat för att förstärka känslor, oavsett om det är glädje, sorg eller ensamhet.  För den har vi alla, den är djupt rotad kulturellt och det kräver ofta något ordentligt för att bryta den – som en sjukdom eller en stark övertygelse inom miljö eller hälsa till exempel. Något som gör att vi måste omvärdera givna ramar och uppfattningar om världen. 

Den här typen av sökande efter mening och tillfredsställelse kan för övrigt lika gärna ta sig i uttryck av att handla mer inredningsprylar eller kläder, det måste inte alltid vara mat. Mat är dock något vi för alltid kommer att behöva förhålla oss till, precis som pengar. 

Balans i min värld är att väga träning mot återhämtning, antalet måltider och näringsämnen jag får i mig på sikt. För mig är det inte balans att väga ett ägg mot en bit choklad. Det betyder inte att jag inte äter choklad eller aldrig tittar på TV, det betyder att jag inte kallar det för balans. 

Jag skulle vilja att vi skiftar fokus från tillfällig njutning till långsiktig tillfredsställelse och meningsfullhet. Vad är tillfredsställande? Vad innebär de orden för dig? 

Om sanningen ska fram så har alla inte råd att unna sig "balans".

Vi människor behöver utmaningar och stimulans. Vi är gjorda för utveckling, både mentalt och fysiskt. Problemet idag är fokus, njutning och belöning. Vi är nämligen mer eller mindre alltid höga på signalsubstansen dopamin från våra telefoner och social media, och så fort vi får en dipp kan vi alltid plocka upp telefonen. Eller äta någonting sött och stimulerande. Då kommer en belöning, en tillfällig sådan men likväl en belöning. Hur länge varar den och ger den dig det du ville ha? På riktigt. 

Många har faktiskt inte råd att unna sig balans, eller vad ordet innebär för många. Har man mer allvarliga hälsoproblem som sköldkörtelproblem, IBS eller anta mage och tarmbesvär, autoimmuna sjukdomar, migrän, eksem osv så kan man inte unna sig att vara “balanserad” i den bemärkelse som beskrivs ovan. Då behöver man hitta tillfredsställelsen i långsiktig belöning framför kortsiktig belöning. Här betyder det givetvis inte att alla ska följa strikta dieter i samma anda, för vägen till läkning är olika för olika människor. Långt, långt från alla människor behöver till exempel undvika mejeriprodukter eller andra populära, svartlistade livsmedel. Om vi skulle undvika alla svartlistade livsmedel skulle det för övrigt inte finnas mer än blåbär kvar att äta. Inte för att jag håller med om alla inflammatoriska stämplar som mat får idag. Men oavsett vad så betyder det inte att fredagsfika eller en chipspåse någonsin kommer att tillföra balans. 

/M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.