Helheten vs detaljer

Jag kan till viss del förstå att man gärna vill ha enkla och konkreta lösningar som att “ät mer av det” så blir du frisk och smal eller “undvik det”. Men det är inte riktigt så det fungerar. Vår hälsa beror på helheten, inte enstaka detaljer. Vi kan nämligen inte äta mängder av gurkmeja för att minska inflammation s0m kommer från en dålig kosthållning. Vi kan inte äta kokosolja och förvänta oss att bränna fett. 

Jag har skrivit om det här förut men många vill ha snabba lösningar. Att ändra på sin livsstil, det man gör en stor del av tiden är ju förstås mer krävande än att ta ett kosttillskott. 

Vi är alla människor, absolut, men vi är också individer. Vad som är bra för mig är nödvändigtvis inte bra för dig. Jag hoppas att vi i framtiden kan individanpassa för att få människor att må så bra som möjligt . Jag hoppas att vi kan lägga energi på att hjälpa människor att få resultat framför att hålla fast vid rigida ramverk och regler. För målet är väl ändå hälsa och inte att ha rätt? 

 

Under åren har jag haft så oerhört många klienter som äter hälsosamt men ändå tampas med eksem, krånglig mage, värk eller hormonella problem. Detta beror på att bara för att något är generellt bra för människan, så betyder det inte att det är bra för just dig. Du kan vara känslig mot något som “generellt” är bra. 

Likväl som jag har haft klienter som som brottas med inflammation så har jag haft lika många som brottas med sin vikt. De äter hälsosamt, fettsnålt, dricker sina smoothies och tränar 4-5 dagar i veckan. Trots att de lever på 1500 kalorier om dagen, år ut och år in och mäter varenda smula de får i sig så förändras inte kroppen. De har dessutom ofta ont i leder, är nedstämda och trötta med hormonella problem. Vad kan detta bero på? Kan det vara så att det inte bara är kvantitet utan också kvalitet? Kan det möjligen vara så att mat är information som påverkar kroppen på fler sätt än förbränning och energi in och ut? 

Om målet är att gå ned i vikt så spelar det faktiskt ingen roll om man väljer att köra lågkolhydrat eller lågfettkost. Båda har visat sig ge samma resultat – på kort sikt. Hur är det på lång sikt, vad får oss att behålla en viss vikt? Är det hälsosamt att undvika fett? Kolhydrater? Kan det kanske istället ha med kvalitet att göra och inte enbart kvantitet. 

Dieter har ju en viss psykologisk effekt som gör det enklare att hålla sig till då det gör att man känner tillhörighet i en viss gruppering. Det ska inte underskattas, alla har behov av det. Det blir som en religion. Detta gäller kanske särskilt vegan, paleo, LCHF eller glutenfritt, Även om just glutenfritt inte är en diet då det inte säger någonting om vad du faktiskt äter, bara vad du inte äter. Det går inte att dra några slutsatser från något som är “glutenfritt”. 

Mitt bästa råd? Skippa skräpmaten och ät hel, riktig mat i grunden. Utforska och var nyfiken. Lyssna mer på dig själv än på goda råd eller vad som är bevisat eller inte. Om du upplever något så är det ju sant för dig. Men våga också omvärdera!  

Funktionsmedicin är evidensbaserad med inte evidensbegränsad. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.