Jag äter nyttigt men får inga resultat!

Det här är något som jag får höra väldigt ofta: “Hur gör du? Jag äter nyttigt men får ändå inga resultat!”. Ja, för det första: Vilka resultat är du ute efter? Är du tydlig i din målbild, det vill säga hur vet du när du nått fram? Att bli pigg, smal eller frisk är extremt luddigt. För att inte tala om att komma i “hormonell balans”. Hur är det att vara pigg, hur är det att vara frisk eller att vara i hormonell balans. Vad innebär det för dig? Specificera, sätt ord på det och var tydlig.

När du väl har rett ut vart du ska så är det lämpligt att reda ut vart du är idag. Gör en ordentlig analys och skriv ner. Nu har du punkt A, det vill säga vart du är och du har punkt B, vart du vill vara. Nästa steg är givetvis att rita en lämplig väg från punkt A till punkt B. Vad behöver du göra för att nå dit?

Kost

Vad du äter är oerhört viktigt, men det är inte hela lösningen. Därtill har vi en till faktor och det är att “nyttigt” är relativt och högst subjektivt. Om det du gör nu inte fungerar – prova någonting annat! Fastna inte år in och år ut i någonting som inte fungerar. Kom ihåg att kosttillskott av olika slag inte är en lösning på ett problem. De kan absolut hjälpa till och vara ett komplement, men kosttillskott kommer inte att lösa någonting ensamt.

Stress!

Den här är oerhört viktig och den faktor som jag ser allra mest blir bortprioriterad. Stress kommer i olika former och behöver inte innebära att ha fysiskt mycket att göra. Oro och negativa tankar är exempel på två saker som kommer att störa din läkning. Om du inte vaktar dina tankar från destruktiva idéer och ja… jag kan till och med våga påstå att det ibland är på gränsen till självhat så får du inga resultat. Flytta fokus från allt som är fel och allt du gör fel till att istället fokusera på önskat resultat. Det som kallas för självuppfyllande profetia är ingenting som ska underskattas. Det här kräver övning, men övning ger som ni vet färdighet.

Jo en sak till, hur sover du?

Träning

Rör du på dig? Svettas du? Hur ofta? Promenader är fantastiskt men det räknas inte som träning.

Ytterligare faktorer som kan påverka:

  • Tungmetaller – Vad kommer in och vad kommer ut, det vill säga hur fungerar din avgiftning?
  • Dysbios – det vill säga en tarmbiota som inte är optimal.
  • Matsmältning – När och hur är frågor som bör besvaras utöver vad.

Läs mer om hur du kan läka din avgiftning och mage och tarm HÄR,  HÄR och HÄR.

Sist men inte minst – Alla livsstilsförändringar bör ges åtminstone 3 månader innan de ändras eller dissas. Kroppen behöver lite tid på sig för omställning. Ibland kommer responsen snabbare, ibland inte. Ha tålamod!

/M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.