Kost och nedstämdhet – Kan det påverka?

Inlägget innehåller köplänkar till Bodystore.

Finns det kost som ger mer eller mindre nedstämdhet? Det finns faktiskt faktorer i hur vi lever och äter som kan ge nedstämdhet. Men det beror givetvis också på varför du är nedstämd från första början. Det här är inget inlägg för de som är sjuka och behöver psykiatrisk vård utan för de där kost kan ha en inverkan. 

Det finns som sagt flera anledningar till varför man kan fastna i negativa tankar, och man kan faktiskt göra en del med hjälp av kost och kosttillskott. 

Vanliga anledningar

  • Du äter för lite protein
  • Du äter något du inte tål
  • Du har näringsbrister

PROTEIN

Vi börjar med protein. Protein behövs nämligen för att göra allting i kroppen. Antingen består något av protein, eller så görs det av protein. Relaterat till nedstämdhet så behövs protein för att skapa signalsubstanser som serotonin och dopamin men också våra sköldkörtelhormoner. Kortisol kan framkalla ångest och oro, både för mycket och för lite av det. Som med allt när det kommer till hormoner  – det ska hålla en särskild nivå för att inte få några negativa effekter. Protein kan användas för att hjälpa oss återhämta oss från stress men det ger också en direkt positiv effekt då det hjälper blodsocker och ger energi, minskar humörsvängningar, oro och förbättrar sömn. 

Har du svårt för att återhämta dig efter träning (du blir oerhört trött exempelvis)? Har du svårt för att läka skador, eller får du ofta skador? Prova att öka proteinet, och särskilt kollagen. 

 

Hur får man i sig tillräckligt med protein? Det finns många myter kring detta, som går åt båda håll. “Vi behöver nästan inget protein” eller “Du behöver bunkra upp med mängder av proteinpulver”. Vad är egentligen sant?

Studier visar att ca 1,6 gram per kilo kroppsvikt är ett bra riktmärke. 

1,6 g / kg kroppsvikt

60 kg = ca 96 g

90 kg = ca 144 g

Ordentligt med protein är också bra för att förbättra kroppskomposition, blodsockerhantering och för att minska nedbrytning av vävnad hos äldre eller kronsikt sjuka.  

DU ÄTER NÅGOT DU INTE TÅL

Att äta saker vi inte tål skapar en inflammation i kroppen vilket i sin tur kan ge humörsvängningar, koncentrationssvårigheter och nedstämdhet. Spannmål, mejerier, nötter och frön, baljväxter, äggvita och sojaprodukter kan alla vara exempel på intoleranser. Dessa typer av intoleranser är ingenting man får en direkt reaktion på utan det kan dröja 1-3 dagar vilket kan göra det svårt att härleda. Att läka mage och tarm är också en viktig komponent i detta. Där kan aminosyran L-glutamin hjälpa till vilken du hittar HÄR

Kost kan alltså ha en direkt påverkan på nedstämdhet i allra högsta grad.  

NÄRINGSBRISTER

Vi behöver olika typer av ämnen utöver protein, fett och kolhydrater för att producera allt vi behöver för att kroppen ska fungera, dagligt under håll och så vidare. 

När det kommer till nedstämdhet och humörsvägningar så finns det några näringsämnen som är extra viktiga och det är B-vitaminer! Här gäller det också att få i sig rätt typ av B-vitaminer, särskilt B6 och B9. Om du har ett B-tillskott där hemma som innehåller pyridoxin framför pyridoxal eller folsyra framför folat – byt ut den.

Jag rekommenderar Thornes B-komplex, länk hittar du HÄR

Något annat som är viktigt är magnesium, länk till en favorit HÄR

Till slut har vi även vitamin D som är oerhört viktigt för immunsystemet och för humör. I norden får vi inte tillräckligt en stor del av året. En favorit HÄR

ÖVRIGA ORSAKER

Självklart finns det som sagt även en massa andra anledningar bakom nedstämdhet och humörsvägningar som ältande eller ständig oro för saker liksom dålig självkänsla och självförtroende. Gå och prata med någon som kan spegla och hjälpa dig att hitta nya synsätt. Träning är också effektivt liksom att våga vara ärlig mot sig själv och var man upplever att man “fastnat”. Att trycka undan och inte vilja vara i jobbiga känslor får de inte att försvinna. Istället behöver vi ta tag i tråden och nysta upp vartifrån det kommer. Gå igenom dem snarare än undvika. 

/M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.