data:text/mce-inter

Serotonin, alkohol och kolhydrater

Serotonin är en signalsubstans som får oss att må bra. Antidepressiva som SSRI går till exempel på just serotonin för att öka tillgänglig mängd i hjärnan. Nu har inte depression endast med serotonin att göra, men många upplever en lindring av medicinering. I dagens inlägg tänker jag förklara hur serotonin hänger ihop med alkohol och kolhydrater. 

90% av vårt serotonin finns i magen där det bl.a. reglerar tarmrörelser (varför SSRI kan hjälpa de med IBS). Idag fokuserar jag på det serotonin som finns i hjärnan, och hur man kan få mer av det. 

Kolhydrater och serotonin

Kolhydrater ökar utsöndringen av serotonin i hjärnan vilket i sin tur även stimulerar dopamin som triggar vårt belöningssystem. Vi känner oss helt enkelt nöjda och glada när vi äter socker och snabba kolhydrater då det triggar en sådan respons. Problem uppstår dock när pasta, bröd, juice, läsk, flingor och andra kolhydratrika livsmedel intas ofta. Ingen signalsubstans kan nämligen vara aktiv alltid och till slut sliter man ut både receptorer (de som svarar på signalsubstansen) och det som tillverkar det. Följden blir då låga nivåer. Så man kan säga att kolhydrater i förlängningen sänker serotoninnivåerna.  

Men vi har också en aspekt till kring detta och det är att vissa personer behöver en viss mängd kolhydrater för att kunna tillverka serotonin. För att bygga serotonin så behöver vi aminosyran tryptofan vilken finns i kalkon, kyckling, fisk och kakao bland annat. Det är därför man säger att man blir lycklig av att äta choklad. Men det finns inte serotonin i dessa livsmedel, det finns byggstenar till serotonin. För att vi ska få en höjning i hjärnan så måste vi få in tryptofan genom blod-, hjärn-barriären. Om vi har problem med låga nivåer så kan det därför hjälpa att tillåta sig en liten insulinhöjning för att skyffla in de andra aminosyrorna från maten vi äter i musklerna. Detta gör nämligen att just tryptofan lättare kan transporteras in i hjärnan – det har fri lejd. Långt ifrån alla behöver ha en blodsockerhöjning för att göra detta, utan det gäller snarare dem som upplever att de ofta har låga nivåer. 


Så för mycket kolhydrater innebär en sänkning av serotonin medan lite kolhydrater tvärtom kan hjälpa till. Men då pratar jag om lite sötpotatis eller vitt ris exempelvis, inte en påse godis vilket snarare har motsatt effekt. 

 

Alkohol och serotonin

Upplever du nedstämdhet och kanske till och med ångest på bakfyllan? Då kan du ha problem med låga nivåer serotonin. Precis som kolhydrater så höjer nämligen alkohol nivåerna av serotonin. Tillfälligt! Det är därför du mår bra just när du dricker. Dagen efter får du däremot en rekyl varpå nivåerna sänks, och har du problem med att skapa serotonin så kan det här kännas riktigt jobbigt då de når väldigt låga nivåer. 

 

Serotonin omvandlas förresten till melatonin på kvällen så låga nivåer kan därför påverka sömnen till det sämre. 

 

/M

 

2 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.