Vad är bäst för dig?

Många påstår att de avskyr fack, etiketter, regler och ramar. Ändå är min upplevelse att det är vad de flesta söker. Människor vill ha svar och lösningar på saker som de egentligen bara själva kan lösa. 

Trots att jag konstant studerar näringslära och funktionsmedicin så lär nog mina klienter mig minst lika mycket som studierna. Vi är så oerhört olika och behöver så oerhört olika saker för att må optimalt. Länge ville jag komma på ett program, en one size fits all, något alla kunde följa och plötsligt må så bra de bara kunde. Ju längre jag arbetar, ju mer inser jag att det programmet inte finns. Våra olikheter gör att vi reagerar olika och inte bara på mat utan också på träning, stress och allt annat som händer i livet. Positivt som negativt. Någon tål inte alls mejerier medan någon annan mår jättebra på dem. Någon kan överhuvudtaget inte titta på en brödlimpa utan att få värk medan någon annan mår jättebra av ett mastigt surdegsbröd.

 

Man behöver givetvis inte bara titta på vad man äter utan också varför. Varför vill man ha något och kanske främst – varför kan man inte tänka sig att vara utan vissa specifika livsmedel? Vad ligger bakom då? 

Hur gör man då för att veta vad man själv mår bäst av? Det beror lite på vart man startar skulle jag säga. Om man har en sjukdom eller andra tydliga och uttalade symptom av något slag som man önskar bli av med så rekommenderar jag i alla lägen en eliminationsdiet. Mår man däremot hyfsat okej bortsett från lite trötthet, huvudvärk, eksem eller en hunger och mättnad som inte riktigt verkar rimlig så kan en “Steg för steg” approach istället vara lämplig. Båda dessa leder till att man lär känna sin egen kropp och vad man mår bäst av. Det finns varken ration av kolhydrater, proteiner och fetter eller kaloriräknare i något av mina program. Det betyder inte att det inte är viktigt, för kalorier är nämligen viktigt. Jag vet att det florerar en massa teorier kring om man följer en specifik diet så har kalorier ingen betydelse. Det är inte helt sant, kalorier har faktiskt betydelse. Men med det sagt så måste man inte räkna dem, och vissa typer av kosthållning kan göra det svårare att överäta jämfört med andra. Detsamma gäller protein, kolhydrater och fett och det finns mängder med individuella anledningar till varför någon bör ligga högre på det ena eller det andra. Jag pratar förresten inte om livsmedelsverkets tallriksmodell eller att “äta lite av allt är det bästa”. Tvärtom är det det sämsta rådet man kan ge en person. Jag pratar istället om kunskapsbaserad individanpassning. 

 

Känns det komplicerat? Det kanske verkar mer komplicerat än vad det är. När man väl börjar, med en intention om att må bra så brukar det falla sig ganska naturligt. Instinktivt vet de flesta ungefär vad de mår bra och mindre bra på. Man kan bara behöva en hjälpande hand och någon att bolla med ibland. 

 

Vad vi behöver är att sluta bråka om vilken kosthållning eller vems sätt som är bäst för alla. Det har resulterat i att otroligt många människor följer dieter som de egentligen inte alls mår bra av i tron om att “det ska vara så”. 

 

Jag har full förståelse för att många varken har kunskap, ork, intresse eller tid att själva ta reda på fakta kring kost och livsstil men att de ändå gärna vill ha resultaten – en hälsosam kropp och att få leva ung så länge som möjligt. Då kan det vara bra att leta upp en riktigt bra kostrådgivare/coach med en öppen syn och med ditt bästa i åtanke. Inte en person som vill att hans eller hennes snygga och kommersiellt paketerade diet ska “vinna”.

 

/M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.