Vitamin K

Vitamin K

Varför är Vitamin K, en något okänd spelare, viktig? Den kommer i varianterna K1 och K2, och behövs för en mängd saker.

 

Det man tänker på främst vad gäller K-vitamin är att det hjälper blodet att koagulera, och nyfödda barn får tex vitamin K vid födseln då de har en steril tarm. Varianten K2 kan nämligen tillverkas av vår tarmbiota. Men här vet vi egentligen inte hur mycket som används av tarmbiotan själv, och hur mycket som kommer ut i vår kropp, varför det är viktigt att få i sig både K1 och K2 via kosten.

 

En väldigt viktig effekt av K-vitamin är nämligen att det hjälper kalcium att binda till skelettet! Om inte K-vitamin är närvarande, så hamnar en del av kalciumet i mjukdelar där det bland annat leder till åderförkalkning. Både K1 och K2 bistår vid blodets koagulation, men endast K2 bidrar till att kalcium landar på rätt plats (tillsammans med D-vitamin). Detta är för övrigt en av de bidragande faktorerna till att enbart ett kalciumtillskott inte leder till ett starkare skelett, utan snarare kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom. Troligen behöver man istället ta tillskott av vitamin K2 och vitamin D för att bättre nyttja det kalcium som redan finns i maten. Men det var en parantes.

 

K1 finns i gröna bladgrönsaker så som spenat, broccoli och kål. Tänk på att det är en fettlöslig vitamin, och biotillgängligheten är relativt låg om man inte äter lite fett till sina gröna bladgrönsaker. Släng därför i lite kokosolja i smoothien eller olivolja på salladen.

 

K2 finns i animaliska produkter så som smör, äggula, rom och lever, men det finns också i fermenterade produkter som surkål, kimchi, natto och vissa ostar. Vad gäller animaliska produkter så är det djur som fått beta gräs, och inte spannmålsuppfödda djur. Är man vegetarian eller vegan så är det oerhört viktigt att tänka p å sitt intag av fermenterade livsmedel.

 

Lite överkurs är att det finns olika typer av K2, med olika typer av sidokedjor, där exempelvis MK-4 och MK-7 är de mest studerade. Men det finns också en hel hög med andra. Skillnaden dem emellan är ursprung; MK-4 kommer från animaliska livsmedel där gräsbetade djur har omvandlat K1 till K2, men det är även den variant som finns i tillskott vanligtvis. MK-7 tillverkas av vår tarmbiota men också av bakterierna i fermenterade livsmedel. Man har inte hittat någon skillnad i funktion.

 

Trots att det är ett fettlösligt vitamin så är omsättningen i kroppen hög, och vi lagrar väldigt lite. Detta kan säkert också vara anledningen till att det inte finns några rapporterade bieffekter av en överdosering av vitamin K. Personligen så tar jag tillskott av vitamin K2 just pga att det är så viktigt för ett starkt skelett och att förhindra hjärt- och kärlsjukdom, men också cancer.

/M

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.