Histaminer – Irriterad, hudproblem, IBS och rinnande näsa

Att vara känslig mot histaminer kan ge en rad olika symptom som man lätt kan tolka in att “det är sådan jag är”. En känslighet mot histaminer kan nämligen ge allt från irritabilitet, depression, känslighet mot dofter, rinnande näsa, värmekänsla efter mat, hjärndimma och ont i leder. Det kanske inte är något du spontant kopplat samman till ett och samma grundproblem?! 

Men vad är histaminer? Histaminer är en signalsubstans som vi har naturligt i våra kroppar och den fyller en viktig funktion i vårt immunsystem, men också i vakenhet, inlärning och dygnsrytm. Histaminer påverkar också våra tarmrörelser och är iblandade i allergier. 

Så histamin är helt enkelt väldigt viktigt, men som med allt – i lagom mängd och på rätt plats. Problem uppstår inte för att vi har histamin, problem uppstår alltså för att vi har för mycket och på fel ställe. 

En histaminintolerans är som att duscha i ett badkar med igenpluggat avlopp - det kommer att bli överfyllt. 

SYMPTOM HISTAMININTOLERANS
  1. Irriterad
  2. Kliande hud och värmekänsla (vallningar) efter måltid
  3. Ont i leder  som kommer och går 
  4. Trötthet och hjärndimma
  5. Hudproblem som eksem, nässelutslag eller psoriasis
  6. Det ringer i öronen, särskilt efter måltid
  7. Näsan rinner efter måltid
  8. Yrsel
  9. Hjärtklappning
  10. Födoämnesintoleransesr och/eller allergier 
  11. Har svårt för probiotika
  12. Huvudvärk
  13. Sura uppstötningar 
  14. Om du drar en nagel på huden så tar det en stund innan det röda märket försvinner 
  15. Får något eller fler av ovan symptom av alkohol (särskilt rött vin) lagrade ostar, fisk och citrus

Enzymet som bryter ner histaminer när de är förbrukade heter DAO. Hos de flesta fungerar det här i ett flöde. Det är som att duscha i badkaret, vattnet rinner ut i samma flöde som vi fyller på. Badkaret blir alltså inte överfullt. Har vi däremot en gen som gör att DAO fungerar lite sämre så är det som att sätta igen avloppet på badkaret så att det bara rinner ut en tiondel så mycket. Till slut kommer badkaret att bli överfullt. Detta innebär att vi får svårt att hantera histaminer och om vi redan ätit en hel del under dagen så blir det kanske mer märkbart på kvällen när badkaret är överfullt. 

MAT SOM INNEHÅLLER ELLER TRIGGAR HISTAMIN
  • Rött vin
  • Probiotika
  • Avokado
  • Vissa frön och nötter
  • Citrus
  • Kombucha
  • Skaldjur och fisksås
  • Rökt, inlagd eller konserverad fisk
  • Vinäger och livsmedel som innehåller vinäger (ex ketchup) 
  • Tofu och sojasås
  • Choklad
  • Baljväxter
  • Färdigmat och lunchlådor
  • Charkuterier som salami, korv och skinka
  • Fruktjuice och torkad frukt
  • Tomat
  • Spenat
  • Buljong
  • Kanel, kryddnejlika och chili 
  • Örtté
  • Kaffe
  • Fermenterade och syrade produkter 

Det är olika vad som triggar olika personer. Alla reagerar inte på allt. 

Histaminer påverkar också andra system i kroppen, både sköldkörtel och menscykel via hormonerna TSH, ACTH, prolaktin och LH samt kan hämma serotonin och GABA. 

För kvinnor: Om du har en histaminkänslighet kan den bli värre under ägglossning och strax innan mens. Däremot kan du må betydligt bättre under graviditet! Östrogen påverkar nämligen enzymet DAO varför du även kan påverkas under förklimakteriet. 

Vad orsakar en histaminintolerans? En obalans i tarmbiotan, IBS och SIBO, stress, födoämnesintoleranser och för mycket histaminer i maten. Ett mer utförligt inlägg om histaminer och vad du kan göra finns på mina medlemssidor på Patreon

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.