Hormonkoll – Kan du alltid äta lite till?

Det här är något som väldigt många säger till mig: Men jag kan alltid äta lite till, hur mätt jag än är – eller rättare sagt borde vara. Kanske har du vänner, bekanta eller familjemedlemmar som helt enkelt bara slutar äta när de är mätta? Det spelar ingen roll om chokladasken åker fram, lite ölkorv, ost eller vad som nu än får dig att kasta dig på ätandet igen – de sitter där nöjda och “mätta”!  

 

Vad beror detta på då, att vissa bara kan äta, äta, äta och nästan behöver säga till sig själva att “det räcker nu”! I vanlig ordning beror det på hormoner, vårt signalsystem, och i detta fallet är det ett hormon som heter leptin. Det upptäcktes relativt sent faktiskt, närmare bestämt 1994, och när man upptäckte det så tänkte man att nu har vi lösningen på fetmaproblemet! Leptin är nämligen ett hormon som reglerar hunger och mättnad och det utsöndras från våra fettreserver. Själva ordet kommer från grekiska ordet för smal, och det var just det man trodde att det gjorde. Ju mer leptin – ju mer mätt och mer smal blir man! Njae, det visade sig att det inte var så. 

 

Överviktiga personer har nämligen mer leptin medan smala har mindre. Hur går detta då ihop? För att ett hormon ska fungera så måste det fästa vid en receptor på en cell. Det är här själva kommunikationen sker! Det är ungefär som att du ringer till någon. Då måste ju den personen svara för att du ska kunna säga vad du vill säga. Tänk om du istället ringer och ringer och ringer men att den personen aldrig svarar. Vad händer då? Inte mycket. Precis samma sak är det när det kommer till hormoner, och vad som har visat sig är att överviktiga personers leptin gör just det – det bara ringer men ingen svarar. Deras känslighet för hormoner är med andra ord inte lika vass som smala personers känslighet för hormonet. 

 

SYMPTOM PÅ LEPTINPROBLEM: 


  • Kan alltid äta lite till
  • Ofta sugen på något
  • Hungrig
  • Kan uppleva ångest och oro om måltid missas
  • “Måste” ha med sig något på bilresan. Om man inte har det så “måste” man stanna och handla snacks eller mat på vägen

Så vi behöver alltså både tillräckliga nivåer av leptin men också celler som svarar på leptinet för att vi ska hålla oss mätta och nöjda efter måltid. Hur gör vi detta? Om du upplever att du kan äta och äta utan att ha något stopp så kan du behöva återställa dig själv. 

 

VAD DU SKA GÖRA:


  • Ät frukost när du vaknar – senast 30 minuter efter.
    • Ät ordentligt med protein och fett, detta ska vara ditt största mål mat! Undvik smoothies, gröt, mackor, yoghurt, fil osv och ät istället ägg, avokado, smör och liknande mat som innehåller protein och fett. 
  • Ät lunch som en prins
    • Ät gärna grönsaker men ät inte bara det. Protein och fett måste även ingå här. Ät ordentligt! 
  • Ät middag senast 17
    • Ät enligt upplägget lunch men ät lite mindre. Detta är ditt sista mål. Ät gärna lite kvalitativa kolhydrater här som rotfrukter! 

VAD DU INTE SKA GÖRA:


  • Fasta
    • Fasta inte om du har problem med leptin
  • Inga mellanmål 
    • Detta gäller även frukt, nötter och bär. Det spelar ingen roll “hur lite det är”, ät ingenting mellan måltider. 
  • Inga mackor, ingen pasta, ris eller andra mjölprodukter
    • Håll dig till grönsaker under din återställningsperiod
  • Inget socker
  • Skippa cardion innan frukost

→ Det här är extremt effektivt! Jag har själv fixat mitt eget leptin på det här sättet. 

 

Lite kuriosa om leptin är att fasta (liksom svält och bantning) kraftigt sänker leptinnivåerna. Sänkta leptinnivåer leder till sänkta nivåer av både könshormoner och sköldkörtelhormon. Detta innebär sänkt ämnesomsättning. Precis som jag skrivit ovan så beror effekten på hur känslig man är för hormonet, men för de med leptinproblem från början så kan detta få rejäla konsekvenser i form av infertilitet och hypotyreos. Så från en som varit där själv – kalorisvält dig inte i ett försök att tappa vikt. Det kommer inte att fungera på sikt, och du kan få behöva jobba i år för att återställa kroppen igen. 

 

/M

 

11 kommentarer

  • Niklas

    Hej hej! Fråga: är detta med leptin oberoende av vilket kön en har?
    Känner dock igen mig väldigt väl i symptomerna på leptinproblem.

    • Maria Särén

      Hej! Både kvinnor och män kan ha leptinresistens och det är vanligt hos båda könen. Väldigt vanligt faktiskt. (Både genetik och miljö spelar in). Det tar ett tag att få ordning på så man får ha lite tålamod 🙂
      Sen kan man fundera på om man ibland äter av uttråkning, rastlöshet eller andra känslor framför “egentlig” hunger och sug.

  • Therese Mabon

    Tack för ett himla intressant och lättförståeligt inlägg!
    Själv upplever jag inga bekymmer med mina leptiner och deras receptorer just nu. Men vänner och klienter ska jag tipsa vidare till dig ❤️

  • Sandra Vulkan

    Hej och TACK!! Jag tror mig nu ha fått svar på mina besvär sedan 1 1/2 år tillbaka. Alltid hungrig ✔ Ingen mättnadskänsla ✔ Småäter jämt ✔ Skulle kunna äta tills jag spydde ✔ Vilken psykisk påfrestning detta är! Jag har under denna tid gått upp 12-15 kg (slutat väga mig nu), trots keto mat, pf 16:8, antiinflammatorisk kost/livsstil, yoga, lite löpning, många raska promenader… Mitt sköldkörtelvärde ligger inom gränsvärdena men ganska så lågt, 0.9, så vårdcentralen har endast erbjudit mig dietist (nej tack) och kurator kontakt (nja) mot mina problem. Så glad att min gamla gym/yogavän Susanna Moen tipsade mig hit!! Började att äta så som du beskriver igår, dock lite jobbigt att äta frukost kl 05.00 innan jobbet, men fixade det. Och middag blev runt 18.00 när vi alla var hemma (är det okej?) Höll mig mer nöjd än vanligt redan under gårdagen. Undrar dock om fröknäcke är bra vid frukost, med smör och ost på, och kanske en smoothiebowl på kokosgrädde, avokado, ägg och havregryn??? Svårt att komma på lockande frukostar som inte blir för matiga, annat än kokt ägg och omelett med skinka i. Fler tips önskas.
    Mvh Sandra Vulkan

    • Maria Särén

      Hej! Vad bra att du känner igen dig, men det är jobbigt med leptinresistens 🙂
      Ja skulle inte rekommendera smoothiebowl innehållandes havregryn utan mer fett och protein istället. Man kan äta fröknäcke med kyckling/avokadoröra eller makrillfilé i tomatsås. Kl 18 funkar att köra middag!

    • Teija

      Hej, Intressant!
      Du skriver om lunchen: ät gärna grönsaker men ät inte det. Blev förvirrad, förklara gärna! Mvh Teija

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.