Sömn och kost

Påverkas din sömn av kost? Ja bland annat. Det finns inte mycket som inte påverkas av vad vi äter. Upplever du att du har problem med att sova, vaknar ofta eller sover dina timmar men ändå aldrig vaknar upp utvilad? Här får du 8 tips till att sova bättre. 

Att sova dåligt påverkar inte bara hur pigga och energiska vi är. Det påverkar vårt blodsocker, vårt minne, vår kognitiva förmåga och vi blir mer irriterade. Men det ökar också risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer. Här handlar det inte bara om timmarna vi sover utan främst om kvaliteten på vår sömn. Så det finns helt enkelt all anledning att ta sin sömn på allvar. 

Sömnsvårigheter är ofta en spegling av andra saker som pågår i livet, vilka man såklart behöver adressera också. Nedan tips kan hjälpa dig under den här processen. Sömn är läkande – både mentalt och fysiskt, men kan vara allra svårast just när du behöver det som mest. 

FÅ TILLRÄCKLIGT MED KALORIER Du behöver mat för att sova. Om du ständigt bantar eller försöker ligga på ett minus så kan ditt kortisol höjas och få en onaturlig dygnsrytm vilket försämrar sömn. Du kan dessutom gå miste om viktiga näringsämnen för sömn. 

ÄT EN NÄRINGSRIK KOST Vi behöver mängder av näringsämnen för att tillverka det vi behöver för att sova bra. Men utöver detta så ger problem i mage och tarm negativa effekter på sömnen, och personer med IBS sover till exempel lika länge men har sämre kvalitet. Sömn och kost hör alltså ihop på flera vis. 

FÅ SOLLJUS Kanske inte alltid lätt i vårt land men att investera i 10 min solljus om dagen inom ett par timmar efter uppvaknande är väl värt den tiden. Oavsett om det är kallt eller regnigt. 

SKIPPA DATOR, TV, PADDA OCH TELEFON PÅ KVÄLLEN Om du inte har problem med att sova är det här kanske inte viktigt. Men om du ständigt vaknar upp och aldrig känner dig utvilad så är detta något att tänka på. Denna typ av ljus hämmar nämligen våra sömnhormoner. Men det beror självklart också vad man gör med dator, telefon, padda eller TV.  Jag tror också att det här handlar om att skärma av sig från intryck och landa mer i vad man själv vill. En stor faktor bakom sömnproblem är förmågan att “stänga av”. 

RÖR PÅ DIG Vi behöver vara trötta både mental och fysiskt för att få optimal sömn, men se till att träningen inte görs alltför sent. Optimalt är att träna på morgonen eller vid lunch. Med självklart är den träning som blir av bättre än ingen träning, oavsett tid. En sak som är värd att nämna är dock att överdriven träning utan återhämtning kan försämra sömn. 

HA REGELBUNDNA TIDER Att ha regelbundna tider, gå och lägga sig ungefär samma tid varje kväll är a och o för bra sömn. 

SOV KALLT OCH MÖRKT Studier visar att minsta ljus stör vår sömn så försök ha sovrummet så mörkt det går. Mörkläggningsgardiner är effektivt. Att sova svalt hjälper också vår sömn. 

HA EN KVÄLLSRUTIN Detta gör man med barn, man har en procedur för att lära kroppen att varva ner. Särskilt viktigt för dig som ständigt är “påslagen”. En rutin på åtminstone en timme är en bra start. 

Vad är det allra största problemet till dagens sömnproblem? Som nämnt ovan är sömn ofta en spegling av vad som pågår i ens liv mentalt. Många har svårt för att “stänga av”, att inte tänka och grubbla över saker. Det är också när vi behöver det som mest som det är som svårast, som med mycket annat. Idag får vi ständigt nya intryck och många har svårt att hantera det. Det gör också att vi hamnar allt längre ifrån oss själva. 

/M

Vill du läsa mer om Sömn rekommenderas detta avsnitt med Dan Pardi,finns även som podd. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.