coachning, sätta mål

Sök tills du får resultat!

Trots utbudet av dieter, kurser i personlig utveckling, meditation, träningsformer osv så mår många människor fortfarande dåligt – både fysiskt och mentalt. Varför är det så? 

 

Jag får ofta höra ”jag har testat allt” vilket aldrig stämmer. Om man fortfarande mår dåligt så har man inte testat allt, och man har särskilt inte testat det som känns för obekvämt. Vi människor är vanemänniskor och vi älskar våra rutiner, hur mycket vi än påstår och vill tro att vi inte tycker om just rutiner. Att förändra och att utveckla är jobbigt och särskilt när det kommer till vad vi äter! Det kräver mycket vilja och tankekraft. Det kräver att man behöver bli medveten kring de beslut man tar på en daglig basis. Beslut som tidigare gjorts av det undermedvetna. När de går över till att bli medvetna beslut så tar det mer energi, och det tär på vår viljestyrka och vår självdisciplin. Det kräver att vi väljer långsiktiga belöningar framför kortsiktiga belöningar. Teoretiskt verkar det här enkelt eller hur, men det fallerar allt som oftast i praktiken. Därtill har vi den sociala aspekten som medföljer mat och ätbeteende. 

 

Två andra intressanta faktorer på hur långt vi är villiga att gå (och nå!) är fokus och tillit.

 

Vad fokuserar du på? Går du runt och tänker och pratar om hur oerhört trött du är eller hur ont du har? Eller tänker och pratar du om vad du kan göra och gör? 

 

Har du tillit? Med det så syftar jag på tilliten till din egen förmåga. Litar du på att du kan hantera och påverka din egen situation? Om inte så är sannolikheten inte särskilt stor att du når fram till ditt mål. 

 

Har du fokus, tillit och vilja att göra vad som krävs?

Svaret på den frågan är avgörande. Om du inte har fått resultat än så har du inte hittat rätt. Fortsätt leta! Håll dig inte envist kvar vid metoder som inte fungerar. Förändra, förbättra och utveckla! 

 

/M

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.