Mat för hormonell hälsa

Några av de absolut vanligaste frågorna som dyker upp är: Vad är bra mat för hormonhälsa? Är det bra att fasta? Många är rädda för att fett är dåligt för övriga hälsan och blir då konfunderande hur man ska prioritera – allmänhälsa eller hormonhälsa? Den goda nyheten är att det inte finns någon skillnad på detta. 

Om vi ska kika på vad bra mat är så behöver vi nämligen först förstå ett par saker. Hormonhälsa, om vi med den termen syftar till våra könshormoner så kommer den när kroppen mår bra om man ska säga det enkelt. Fertilitet är hormonhälsa. Syftet med varje ägglossning är nämligen en eventuell graviditet, och det är en risk eller möjlighet beroende på hur man ser det. För kroppen är det båda, att bli gravid är en kostnad men det är givetvis också något som eftersträvas oavsett vad du personligen vill. Att reproducera oss är ”syftet med livet”. Sen har vi som väl är möjlighet att bestämma själva med huvudet snarare än instinkter men det är likväl kroppens strävan. På grund av detta så kommer könshormoner ganska sent på prioritetslistan när det kommer till att allokera resurser. Vi behöver ju säkra en bra miljö och att vi fysiskt har råd för en graviditet, återigen oavsett om det är vad du vill eller inte. 

Här är det en fin balans i hur mycket vi behöver. Att äta för lite ger utebliven eller svag ägglossning. Att äta för mycket och bli överviktig bidrar till andra problem med fertilitet. Så återigen är det lagom som tar hem vinsten. Men det är mängdmässigt, hur är det med innehållsmässigt? 

 

Om vi ska summera det: Har du symptom som PMS, svårighet att bli gravid, kraftig mensvärk osv så är det något i din kost och livsstils om behöver ändras. Detta är något du kan påverka! Du behöver inte må dåligt!

Vi har alla olika genetik och historia vilket gör att vi får olika uttryck om vi inte har resurser nog för att bistå alla kroppens processer – däribland hormonhälsan. Kost och livsstil påverkar oss alltså på olika sätt och där någon person kanske får inställd ägglossning och menstruation helt och hållet så får någon annan PMS med allt vad det innebär, PCO eller PCOS eller svårighet att bli gravid. Allt detta är tecken på att kroppen inte mår bra – den har inte de resurser den behöver vilket gör att systemen inte fungerar optimalt. Att ha humörsvängningar, akne, nedstämdhet, spända och ömma bröst, att gå upp och ned i vikt under cykeln eller att få spottings, kraftig mensvärk och huvudvärk är inte naturliga delar av att vara kvinna! 

Det är viktigt att börja jobba i rätt ände när det kommer till hormonhälsa. Om vi har IBS, en stress och/eller sköldkörtelproblem så kommer dessa att påverka exempelvis PMS eller andra cykelrelaterade besvär. Detsamma gäller faktiskt eksem och hudproblem som är väldigt nära sammanlänkat till mage och tarm. Börja från början och jobba dig uppåt enligt pyramiden ovan så behöver du sällan ”handpåläggning” på just hormonerna. 

Vad sänder det för signaler till kroppen att ha konstant svullen mage eller att bli trött efter måltid? Att vara förstoppning eller ha diarré? Därefter, hur länge kan du gå utan mat utan att bli hangry? Kanske att du behöver arbeta med blodsocker och stressorer i livet som sömn, motion och hur du ser på dig själv och har det på ditt arbete. 

Ibland letar vi så hårt efter en lösning att vi glömmer det ”enkla” – nämligen vad vi äter, hur vi stressar, sover och hur vi rör på oss. Det är lite lustigt hur man o ena sidan kan säga att ”Jag har fått så mycket finnar för vad jag åt i helgen” eller ”Jag får uppblåst mage och diarré av laktos” men sen stunden efter tycka att maten vi äter inte påverkar oss i helheten. Maten är kanske den största faktorn som påverkar oss jämte det jag tidigare nämnt. Men om man vill göra en sak i taget för sin hälsa – börja med kosten! 

Att ha kraftig mensvärk är ett tecken på inflammation, att känna sig sjuk innan mens är ett tecken på att immunsystemet är belastat och svullna bröst och mage är tecken på att kroppen inte rensa ut avfall på ett bra sätt.

Ett exempel är när vi äter snabba kolhydrater för att vi känner oss ”låga” eller får humörsvängningar. Detta gör att vi får snabba toppar följt av dalar som i sin tur stimulerar både adrenalin och kortisol. Detta är en ren fysisk stress på kroppen som kommer att påverka allting negativt, inte minst könshormoner. Att ha kraftig mensvärk är ett tecken på inflammation, att känna sig sjuk innan mens är ett tecken på att immunsystemet är belastat och svullna bröst och mage är tecken på att kroppen inte rensa ut avfall på ett bra sätt. Att ha kraftiga humörsvängningar oavsett om det är att gråta eller skrika av ilska påverkas både av nivån av hormoner liksom hur vi bryter ner dem. Detta påverkas i sin tur kraftigt av vad vi äter och därför kan vi också ändra det genom vad vi äter. Det spelar ingen roll om din syster och mamma har samma symptom, du är inte ett offer för din genetik. 

Näringsbrister är en stor faktor bakom olika typer av menscykelrelaterade besvär där jag främst ser låga nivåer av järn, zink, B12, B6 och omega 3 för att nämna några. Men många kvinnor äter också alldeles för lite protein och alldeles för mycket av snabba, raffinerade kolhydrater liksom dåliga oljor. Allt detta skapar en obalans genom att påverka vårt ”stressystem” negativt och ger brister i byggnadsmaterial. Du kan inte bygga ett hus av frigolit och förvänta dig att den ska fixa stormen. 

Börja med protein

Det är väldigt vanligt att tro att stora mängder nötsmör, spannmål och olika sorters socker som juice och dadlar är bra mat. Särskilt äts detta frekvent till frukost. Vad säger det till kroppen, att börja dagen med en chokladsmoothie eller gröt toppat med ja… saker som krasst är godis. Vi behöver näringstät och stabil mat, särskilt till frukost! 

Mitt absolut enklaste knep för bra hormonhälsa är att starta dagen med kvalitativt protein och jag har exempel på mina medlemssidor om vad det kan vara. Vill du läsa själv så kan du kika på bra receptsidor som lesscarbs och viaventri

Hur är det med gluten? Det är inte ett problem för alla men vissa typer av fibrer kan vara det. Om man har problem som kraftig PMS, huvudvärk och särskilt sköldkörtelproblem och ofrivillig barnlöshet så skulle jag absolut rekommendera att testa att utesluta gluten. Här beror ju dock resultaten på vad man ersätter det med, om det är glutenfria produkter eller andra bättre alternativ.

Kroppen ger oss information hela tiden. Se på den med nyfienhet och intresse så upptäcker du att du har instruktionsboken där - i hur du mår och vilka symptom du har!

Mat som är bra för hormonhälsa
  • Ägg
  • Kött, fågel och fisk
  • Grönsaker
  • Rotfrukter 
  • Frön och nötter
  • Bra fetter som smör, olivolja och kokosolja 
  • Kvalitativa mejerier om man tål det
  • Kvalitativ stärkelse som potatis, ris, bovete, quinoa osv
Mat att undvika för hormonhälsa
  • Fytoöstrogener som finns i sojaprodukter 
  • Raffinerade kolhydrater som mjölmat
  • Socker inklusive naturligt socker som kokossocker och dadlar
  • Dåliga oljor som solrosolja, majsolja, sojaolja osv

Hur är det då med fasta? Ja generellt rekommenderar jag inte det för fertila kvinnor såvida man inte är i form för det och har den bufferten som krävs. Här är många inte i tillräckligt bra form för att fasta och att bli hangry är en ledtråd liksom olika menscykelrelaterade besvär som orsakas av stressorer. Det spelar roll hur och när vi äter, och detta pratar jag också om mer på mina medlemssidor där jag också förklarar varför

/M

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.